مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
توضیحات:
مبانی نظری وپیشینه تحقیق مدیریت دانش در قالب فایل word، در 36 صفحه.

بخشی از متن:
مديريت دانش به خودي خود ايده جديدي نيست. مديران موفق هميشه از سرمايه¬هاي فکري بهره برده و ارزش آن را تشخيص داده اند. اما اين تلاشها، سازمان يافته نبوده و تضميني وجود نداشت که دانش به دست آمده به طور مناسب، براي حداکثر منافع سازمان، به اشتراك گذاشته شده و توزيع گردد، (توربان، افرايم، 2006). در حالي که، دانش و سرمايه فکري پايه و اساس شايستگي هاي اصلي و نيز راهبردي براي عملکرد بهتر مي¬باشد. دانش در صورتي نقش راهبردي دارد که سازمان بتواند آن را در فعاليتهاي ارزش آفريني استفاده نموده و از دانش ابزاري براي عملي ساختن فرصت هاي موجود در بازار رقابتي بهره برداري کند. زيرا براي شرکت ها ديگر امکان پذير نيست که با انجام سريعتر و بهتر کارها مزيت رقابتي خود را حفظ کنند، بلکه مزيت رقابتي هنگامي امکان پذير مي شود که کارهايي صورت گيرد و قابل تقليد توسط ديگران نباشد، (توربان، افرايم، 2006). در دستيابي به مزيت رقابتي پايدار، هم توجه به دانش موجود و استفاده مؤثر از آن و هم ايجاد ساختاري براي استفاده از دانش نوين اهميت بسيار دارد. سازمان ها بايد به همه امور توجه داشته باشند، زيرا مديريت دانش همچون يک استراتژي کاري، همزمان، در کل سازمان عمل مي کند و ابزار پيشرفت برنامه کلي يک سازمان محسوب مي¬شود، (توربان، افرايم، 2006).
پيچيدگي و گستردگي مفهوم دانش باعث شده است تا نگرش يكساني در خصوص مديريت دانش شكل نگيرد. لذا صاحب نظران مختلف از زواياي متفاوتي به آن نگريسته و به تعريف آن پرداخته اند. با اذعان بر اين واقعيت، نمونه هايي از رايج ترين تعاريف مديريت دانش در اينجا ارائه می¬شود:
از نظر مرويك (2001) سازماني مديريت دانش به مجموعه اي از فعاليت هاي منظم و سيستماتيك گفته مي شود كه جهت دست يابي به ارزش بزرگ تر از طريق دانش در دسترس صورت مي گيرد. دانش در دسترس، كليه تجربيات و آموخته هاي افراد يك سازمان و كليه اسناد و مديريت دانش به مي¬شود گزارش ها در داخل يك سازمان را شامل می شود.
به نظر ویج (2002) مديريت دانش دربرگيرنده رفتارهاي انساني، نگرش¬ها و قابليت¬هاي انساني،
فلسفه¬هاي كسب و كار، الگوها، عمليات، رويه ها و فن آوري هاي پيچيده است.
به نظر جونز، مديريت دانش يک رويکرد سيستماتيک يکپارچه جهت شناسايي، مديريت و تسهيم تمام داراييهاي اطلاعاتي سازمان است، که شامل بانک هاي اطلاعاتي، مدارك، سياستها و رويه¬ها مي¬باشد (جانگ و همکاران، 2003).
همچنين مديريت دانش به عنوان يک کاربرد هدف گرا و سيستماتيک پيمانه هايي جهت هدايت و کنترل دارايي هاي دانش قابل لمس و غير قابل لمس سازمان شناخته مي شود که با هدف استفاده از دانش موجود داخلي و خارجي اين سازمان ها جهت فعال کردن خلق دانش جديد، ايجاد ارزش، خلاقيت و پيشرفت در نظر گرفته مي¬شود (يانگ، 2004).
به نظر اسميت مديريت دانش، يک محيط کاري جديد ايجاد مي¬کند که دانش و تجربه به آساني مي¬توانند به اشتراك گذارده شوند و همچنين اطلاعات و دانش را فعال مي¬کند تا به سمت افراد واقعي و در زمان واقعي جريان يابند تا آنها بتوانند مؤثر و کاراتر عمل کنند (استرنبرگ، 1991).
پيتر دراکر اعتقاد دارد "راز موفقيت سازمانها در قرن 21 اجراي صحيح مديريت دانش است". بنابراين در سازمانهاي هزاره سوم اجراي مديريت دانش ضروري بوده و مؤسسات بايد با برنامه ريزي براي اجراي آن اقدام کنند. موفقيت سازمان ها بطور فزاينده اي به اين موضوع وابسته است که چطور به طور مؤثر سازمان مي-تواند دانش را بين کارکنان سطوح مختلف جمع¬آوري، ذخيره و بازيابي کند (مامفورد و ليکوآنان، 2004).
در تعريفي ديگر، مديريت دانش به عنوان فعاليتي تجاري به همراه دو جنبه اساسي زير در نظر گرفته شده است:

فهرست مطالب:
مديريت دانش
داده ها، اطلاعات و دانش:
دانش پنهان و آشکار
عوامل کليدی موفقيت مديريت دانش
استراتژي های مديريت دانش
فرآیندهای مديريت دانش
تحقيقات مرتبط خارجی
منابع فارسی
منابع لاتین
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 11929 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:87 کیلوبایت

 قیمت: 44,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    مبانی نظری وپیشینه تحقیق مدیریت دانش در قالب فایل word، در 36 صفحه