گزارش کارآموزی در ایستگاه تقویت فشار گاز

دسته بندي : فنی و مهندسی » نفت و پتروشیمی
توضیحات:
گزارش کارآموزی در ایستگاه تقویت فشار گاز، در قالب فایل word و در 13 صفحه.

بخشی از متن فایل:
ویلیام ناکسی دارسی یک میلیونراسترالیایی ، نخستین فردی بود که با روشهای جدید روز ودستگاههای حفاری مکانیکی در ایران به اکتشاف نفت وحفر چاه پرداخت.او ابتدا گروهی فنی را به سرپرستی زمین شناسی به نام برلز استخدام و به ایران اعزام کرد. این گروه ، پس از بررسیهای زمین شناسی ، گزارش رضایت بخشی داد.احتمال وجود نفت در حوالی قصرشیرین و شوشتر را زیاد و دردیگرنقاط امیدوار کننده دانست. پس از دریافت این گزارش ،دارسی نماینده ای به نام ماریوت را در سال 1901 به دربار ایران فرستاد ماریوت امتیاز اکتشاف و استخراج نفت در تمام ایران ، بجز پنج ایالات شمالی را از مظفرالدین شاه گرفت.چند ماه پس از امضای قرار داد، حفاری اولین چاه درمحلی به نام چیاسرخ یا چاه سرخ ، در شمال غرب قصرشیرین آغاز شد. کار حفاری به علت نبود راه و ناامنی به کندی پیش می رفت تا آنکه درتابستان 1903 در عمق 507 متری به گاز و کمی نفت رسید. چاه دوم هم در همین ناحیه در عمقی مشابه به نفت رسید. بهره دهی این چاه درحدود 175 بشکه در روز بود. دارسی با ارزیابی نتایج دریافت اگردر ناحیه چیاسرخ نفتی بیش از این مقدار هم بیابد به علت دوری ازدریا ونبود امکان حمل به بازار مصرف ، سودی عاید او نخواهد شد. ناحیه را ترک کرد و به خوزستان روی آورد.
   
   
منطقه چیارسرخ درمرزبندیهای بعدی به دولت عثمانی واگذار شد واکنون چیاسرخ یک میدان نفتی کوچکی درعراق است. درمنطقه خوزستان اولین و دومین چاه حفر شده شرکت، خشک بودند. درنیمه اول سال 1908 سرمایه شرکت روبه پایان بود و هنوز نفتی کشف نشده بود. روسای شرکت به مسئول عملیات که مهندسی به نام رینولدز بود: دستور توقف عملیات را می دهد. ولی او که در محل وضع را بهتر ارزیابی کرده بود چند روزی از اجرای دستور توقف خودداری نمود وبه حفاری ادامه می دهد. درروز پنجم خرداد 1287 شمسی (1908 م) مته حفاری به لایه نفت دار برخورد ونفت با فشار از چاه فوران نمود.اولین چاه نفتی ایران در منطقه تفتون مسجد سلمان کشف شد.اما در ان زمان گاز حالت استراتیژیک امروزی را نداشت و  سوزانده میشد با ارزشمند شدن گاز اولین پالایشگاه ها در منطقه اقاجاری و بید بلند احداث شد.با پیدایش گاز نیاز به صنایع مادر دو چندان شد و قرار بر این شد.روسیه قبول کرد با صادرات گاز به این کشور به مدت 29 سال ذوب اهن اصفهان را تاسیس کند.
یکی از مهم ترین پالایشگاه های کشور پالایشگاه شهید هاشمی نژاد است که اموراکتشاف واستخراج شرکت ملی نفت ایران در سال 1347 میدان عظیم گازی خانگیران و در سال 1360 میدان گازی گنبدلی را به ترتیب در غرب و جنوب شهر سرخس کشف کرد.که در این حوضه با ترکمنستان مشترک هستیم.

فهرست مطالب:
تاربخچه ای کوتاه از پیدایش نفت و گاز در ایران
گزارش کامل ایستگاه تقویت فشار گاز
توضیح تمامی دستگاه ها در ایستگاه تقویت فشار
کمپرسور
اتاق کنترل
شیرها
شماتیک
و...
دسته بندی: فنی و مهندسی » نفت و پتروشیمی

تعداد مشاهده: 25239 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 13

حجم فایل:190 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل Word