پژوهش مسئوليت اجتماعی شرکت ها

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
توضیحات:
دانلود پژوهش با موضوع مسئوليت اجتماعی شرکت ها،
در قالب doc و در 73 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن:
بخش اول :
مسئوليت اجتماعی
2-1مقدمه:
چون سازمان ها جزئی از جامعه می باشند و اثر عمده ای برسيستم اجتماعی دارند، تمامی اقدامات آنها بايد به گونه ای باشد که اثرات مثبت حاصل از فعاليت خود را به حداکثر رسانده و اثرات منفی را نيز به حداقل برسانند و تلاششان در جهت برطرف کردن نيازها، خواسته ها و نگرانی های جامعه باشد.بنابراين مسئوليت اجتماعی شرکت ها تدابير و اقدامات خاصی در زمينه کارکنان ،مصرف کنندگان ،سهامداران ،تأمين کنندگان، حمايت های زيست محيطی، حقوق بشر ، اخلاق،اطاعت از قوانين و مقررات و کمک های خيريه می باشد. در واقع توسعه و اجرای اين استراتژی ها در اين حوزه ها از ابعاد کليدی مسئوليت اجتماعی شرکت ها می باشد. مفهوم مسئوليت اجتماعی شرکت ها اين اجزاء را به هم وصل کرده و فعاليت های سازمان ها را حول يک چارچوب خاص که حمايت کننده کسب و کارها و ذينفعان اصلی است را سامان می بخشد.
در اين فصل ابتدا به تعريف مسئوليت اجتماعی و شناخت مفهوم آن و اهميت ، مؤلفه ها و ارزش های مسئوليت اجتماعی می پردازيم. در ادامه اين فصل مباحث مربوط به جذابيت مراکز خريد و معرفی مرکز خرید هايپراستارمی پردازيم. در انتها به ادبيات موجود درخصوص اين تحقيق در داخل و خارج می پردازيم .
2-2 مسئوليت اجتماعی شرکت :
مسئوليت اجتماعي شرکت ها با روابط بين شرکت ها و جامعه سر و کار دارد. به طور مشخص اين مفهوم به بررسي تأثيرات فعاليت هاي شرکت ها روي افراد و جامعه مي پردازد.. اين مفهوم از طيفي با معاني اقدامات نوع دوستانه و بشردوستانه و آگاهي و وجدان عمومي شرکت ها تا متعهد بودن به رعايت اخلاق و قانون وفعاليت نوع دوستانه اي که به بهبود رفاه اجتماعي و عمومي منجر شود را در بر مي گيرد.
بسياري آن را معادل يك نوع مشروعيت و متعلق بودن مي دانند و عده محدودي نيزآن را معادل مجموعه اي از تعهدات سپرده شده به شرکت ها براي اجراي استاندارد رفتاري درتجارت مي دانند. بعضي از آن معني تعهد يا مسئوليت قانوني را برداشت مي کنند، براي ديگران اين به معني رفتاري مسئولانه و اجتماعي بر حسب رعايت مسائل اخلاقي است. براي برخي ديگر معني آن مسئول بودن است، خيلي ها آن را معادل هداياي صدقه اي و کمك هاي خيريه مي دانند، بعضي آن را به معني آگاهي اجتماعي مي پندارند. بسياري از آناني که مشتاقانه اين مفهوم را پذيرفته اند آن را به معني مشروعيت و مقبوليت مي دانند، تعدادی هم آن را به مثابه نوعي وظيفه محول شده براي اعمال ضوابط رفتاري عالي تر بر روي بنگاههاي اقتصادي وبازرگانان و نه شهروندان می پندارند. (اميدوار ، 1387،32 )
کميسيون اروپا مسئوليت اجتماعی شرکتها را مفهومي می داند که به موجب آن،شرکت ها مسائل زيست محيطي و اجتماعي را با فعاليت هاي تجاري و تعاملات خود با ذينفعان، بر مبنايي داوطلبانه، توأم مي کنند. کميسيون اروپا معتقد است علي رغم آنکه در اين مفهوم، تعداد روزافزوني ازشرکتها مشمول فرهنگ مسئوليت اجتماعی شرکتها مي گردند و طيف گسترده ای از رويكردها به مسئوليت اجتماعی شرکتها وجود دارد ، اما توافق گسترده اي درباره خصوصيات اصلي آن وجود دارد: مسئوليت اجتماعی شرکتها حرکتي توسط شرکتهاي تجاري، فراتر رفتن از حداقل الزامات قانونی است که به صورت داوطلبانه پذيرفته شده است، زيرا موسسات اقتصادي آن را جزو منافع بلند مدت خود تلقي مي کنند. بدين ترتيب کميسيون اروپايي عملكرد دروني (واقعيت اصلي) مسئوليت اجتماعی شرکتها را به رفتارهاي تجاري مربوط مي داند که آن را از امور بشر دوستانه وخير خواهانه شرکت ها جدا کرده و آن را در عملكردهاي خود شرکت تعريف مي کند. تأکيد بر روي منافع اقتصادي از ملاحظات سياسي و زيستي ناشي مي شود که بطور خاص به قضيه مسئوليت اجتماعی شرکت ها اشاره مي کند. (کميسيون اروپا،2001 ،5 ) گريفن و بارنی مسئوليت اجتماعی را چنين تعريف می کنند؛ «مسئوليت اجتماعی، مجموعه وظايف و تعهداتی است که سازمان بايستی در جهت حفظ و مراقبت و کمک به جامعه ای که در آن فعاليت می کند، انجام دهد». درک فرنچ و هينر ساورد در کتاب:فرهنگ مديريت در مورد مسئوليت اجتماعی می نويسند، مسئوليت اجتماعی، وظيفه ای است بر عهده موسسات خصوصی، به اين معنا که تأثير سوئی بر زندگی اجتماعی که در آن کار می کنند، نگذارد. ميزان اين وظيفه عموماً مشتمل است بر وظايفی مانند: آلوده نکردن، تبعيض قائل نشدن در استخدام، نپرداختن به فعاليتهای غيراخلاقی و آگاه کردن مصرف کننده از کيفيت محصولات. همچنين وظيفه ای است مبتنی بر مشارکت مثبت در زندگی افراد جامعه.
و . . .


فهرست مطالب:
ادبيات نظری و پيشينه تحقيق
بخش اول :
مسئوليت اجتماعی
2-1مقدمه:
2-2 مسئوليت اجتماعی شرکت :
2-3 ابعاد و مؤلفه های تشکيل دهنده مسئوليت اجتماعی:
2-4 ابعاد مسئوليت اجتماعی شرکت ها و جايگاه مسئوليت اجتماعی :
2-5 سير تکامل تدريجی مسئوليت اجتماعی
2-5-1 مسئوليت اجتماعی چگونه رشد و تغيير کرد؟
2-5-2 از نوع دوستی تا نوع دوستی استراتژيک
2-5-3 از سرمايه گذاری به سرمايه گذاری موقعيت اجتماعی
2-5-4 از کارآفرينی تا کارآفرينی اجتماعی
2-5-5 از مسئوليت اجتماعی شرکت تا سودآوری
2-6 ابعاد سه گانه مسئوليت اجتماعی در سطح کلان :
7-2 سطوح مسئوليت اجتماعی :
2-8 اهميت مسئوليت اجتماعی سازمان ها
2-9 ديدگاه های نظری پيرامون مسئوليت اجتماعی:
2-9-1 ديدگاه های موافقان و مخالفان
2-9-2 ديدگاه به حداكثر رساندن سود خالص
2-9-3ديدگاه به حداكثر رساندن سود معين
2-9-4 ديدگاه آگاهي اجتماعي و الگوي ذينفعي
2-9-5 ديدگاه خدمات اجتماعي
2-9-6 ديدگاه ستی
2-9-7نظريات فريدمن
2-9-8 نظريات پيتردراکر
2-10 مدل های مسئوليت اجتماعی
2-10-1 مدل مسئوليت اجتماعی ديويس
2-10-2 مدل مسئوليت اجتماعی کارول
2-10-3 مدل مسئوليت اجتماعی والاس
2-11 مسئوليت اجتماعی، پيش فرض پاسخ گويی اجتماعی
2-12مسئوليت اجتماعی ذينفعان
2-13 پيوستار مسئوليت اجتماعی
2-14 اصول دهگانه مسئوليت اجتماعی:
2-15 ايجاد ارزش از طريق مسئوليت اجتماعی
2-16 رهيافت های مسئوليت اجتماعی
2-17 استراتژی های مسئوليت اجتماعی
2-18 سرمايه اجتماعی
2-19ابعاد و مؤلفه هاي تشكيل دهنده سرمايه اجتماعي
2-20 مسئوليت اجتماعي و سرمايه اجتماعي
2-21مسئوليت اجتماعی شرکت به عنوان مزيت رقابتی
2-22 مزايای مسئوليت اجتماعی در تجارت
2-23 مسئوليت اجتماعی و حمايت از حقوق مصرف کننده :
2-24 تأثير برنامه های مسئوليت اجتماعی شرکت بر خرده فروش و مشتری
2-24-1 ارتباط بين مسئوليت اجتماعی و تصوير فروشگاه نزد خرده فروش
2-24-2 تصوير فروشگاه نزد خرده فروش ،رضايت و وفاداری مشتری
2-25 اثر مسئوليت اجتماعی در کسب و کار
2-26 دلايل روی آوردن شرکت ها به مسئوليت اجتماعی
2-27 تأثير مسئوليت اجتماعی در بازاريابی و رفتار خريد مصرف کننده
2-28مدل تحقيق
بخش دوم:
2-29 مراکز خريد و فروشگاه های زنجيره ای
2-29-1 تاريخچه ايجاد مراکز خريد و فروشگاه های زنجيره ای:
2-29-2 انواع فروشگاه ها :
30-2اصول مکان يابی مراکز خريد و فروشگا ه ها:
31-2مصرف کنندگان و عوامل موثر بر جذابيت مراکز خريد 59
بخش سوم :
هايپراستار
2-31 مرکز خريد هايپر استار
2-32مسئوليت اجتماعی مراکز خريد و فروشگاه های زنجيره ای:
بخش چهارم :
پيشينه داخلی و خارجی

منابع دارد

دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 12708 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 73

حجم فایل:262 کیلوبایت

 قیمت: 38,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 73 صفحه، قابل ویرایش.